För en komplett betallösning i webbutiken behöver i grunden fyra delar:

1. En betalväxel.
2. En inlösare som kan kopplas till betalväxeln.
3. En av betalväxeln och/eller kortinlösaren ”godkänd” e-handels  webbplats.
4. En egen bank.

 

Kostnaderna som man måste ta hänsyn till är: Startkostnad, Månadskostnad, fast kostnad per köp, rörlig kostnad per köp samt kostnad för att föra över till bank.

Till den nystartade.

Paketerade tjänster där kortinlösen och betalväxel säljs som ett paket är att rekommendera till den nystartade webbshoppen på grund av lägre eller inga initiala start/månads kostnader. Man får också mindre avtalsskrivande och bara ett företag att ha kontakt med. Exempel på sådana är Payson (kostar ca: 3kr. per köp + 3% av omsättning). PayPal är en annan som är något dyrare men som fungerar bättre för de utländska kreditkorten.

Leverantören skapar ett företagskonto hos Payson/PayPal där mailadressen blir till ett unikt kontonummer. Kunden skapar ett kundkonto när han/hon gör sin första betalning, likaså med mailadressen som unikt kontonummer. När kunden köper en produkt så reserveras pengarna hos Payson/PayPal och går över till Leverantören när han meddelar att varorna är distribuerade. Därefter finns pengarna redo att föras över till företagets bankkonto.

När omsättningen ökar i webbshoppen så är det lämpligt att gå över till en lösning som i start och månatligen kostar en summa i fasta avgifter, i gengäld får man då en lägre rörlig kostnad på försäljningen. Här har man ofta en betalväxel som till exempel DIBS och en inlösare som till exempel Euroline från SEB. Betalväxeln kommunicerar med webbshoppen och inlösaren. Båda parter måste godkänna webbshoppens ägare och site.