Man räknar i år med att den svenska e-handeln med varor kommer att omsätta 31 miljarder kronor att jämföra med 28 miljarder 2011.
Bakgrunden till dessa siffror just i Sverige beror på följande faktorer:

  • Svenska e-konsumenter handlar på nätet eftersom det är enkelt och spar tid.
  • Vi ser möjligheten att hitta lägre priser.
  • Vi har börjat handla oftare och för större belopp.
  • Att handla med mobilen utvecklas snabbt och Sverige ligger långt fram.

Tankar om framtiden
Trenden är att kunderna vill få varorna ännu snabbare skickade, gärna att ha det framme samma dag om det går. Att jaga fram det billigaste priset är fortfarande viktigt men inte lika viktigt som andra faktorer som trygg handel, bra betallösningar mm. Vi handlar idag för i snitt en gång i månaden och för cirka 12000 kronor per år, detta är en bråkdel av den totala handeln vilket borde vara ett utrymme för fortsatta ökningar. Ungefär dubbelt så stor andel av de svenska konsumenterna har handlat med mobilen än till exempel brittiska, franska och tyska konsumenter. De som faktiskt handlar mer mobilt än Svenskarna är polska konsumenter.