Att locka till engagemang på e-handlarens webbplats är någonting som mer och mer anses som en nödvändighet om man ska kunna klara av den svåra konkurrensen i dagens e-handelsklimat. Kunden kräver vidare att webbplatsen på ett snyggt och pedagogiskt sätt ska kunna presentera produkterna till kunden/köparen på ett sätt som tillfredsställer dennes behov. I boken ”Funky Business” beskrivs kunden inte längre som kund, utan man talar där om kunden som en kravställande diktator. Ett maktskifte har skett från de första e-butikerna som var byggda på säljarens behov till idag. Om man vill nå framgång så måste man helt enkelt lära sig att hantera spelet på kundens planhalva.

Det finns flera lösningar för att ge kunden det denne vill ha och det gäller att presentera dessa snabbt för att inte tappa kundens intresse. Dels gäller det att vara väldigt tydlig och transperent med sitt produktutbud, dels gäller det att tidigt visa för kunden exakt vad det är den får vid en beställning. Ett bra sätt för detta är att tydliggöra för kunden direkt vid varje enskild produkt vad den kommer att kosta inklusive både moms och frakt, vilka leveranstider som kan förväntas och vilka valmöjligheter kunden har. Att låta kunden komma till en punkt där denne plötsligt ser att den vara som först framstod som väldigt billig helt plötsligt får en oväntat hög fraktkostnad leder sannolikt till en förlorad kund.

Det är också viktigt att se över sina distributionslösningar. Över 50 procent av alla svenska e-handelsföretag erbjuder fortfarande bara en lösning för frakt och distribution. Beroende på vilken målgrupp man har kan det vara önskvärt att fråga sig om en sådan lösning verkligen tillfredsställer de krav och behov kunderna har idag, när konkurrenten trots allt bara ligger ett klick bort.

Att erbjuda flera lösningar till olika priser, och även kanske erbjuda en lösning med gratis frakt kommer garanterat att locka fler kunder och även skapa incitament till ökad konsumtion. Den diktatoriske kunden kan ju trots allt välja en annan butik om du inte ser till att hålla kunden nöjd och belåten. En bra metod kan vara att låta kunden vara med och bestämma både fraktsätt och pris i köpprocessen.