En spännande trend som vi ser just nu är att e-handeln börjar använda sig av live sända presentationer. Syftet att visa upp produkter och tjänster på sin webbplats eller via sociala medier. Live shopping tar e-handeln till nästa nivå.
Finessen är att de som tittar på sändningen kan vara med och ge input till sändningen. Genom att ställa frågor eller ge uppmuntran till deltagarna i sändningen.

E-handlaren väljer att använda sig av influensers som ex. Ginatricot (Länk ginatricot). Eller av egna experter som Kjell & co (Länk kjell.com).
Tittarna är alltså interaktiva/delaktiga, de kan se mer info om de produkter och tjänster som visas och de kan beställa under presentationen. E-handlaren kan också lägga ut live videon efteråt i ett arkiv där kunder som inte var med live kan se den i efterhand.

Live shopping är inget specifikt Corona fenomen det började nämligen i Asien redan innan pandemin. Nu växer den ordentligt under det senaste året och väntas fortsätta nå höjder in framtidens e-handel.
Jämför man med konventionell handel så påminner detta väldigt mycket om hur en demonstratör i en fysisk butik eller på en marknad demonstrerar och svarar på kundernas frågor och ger möjlighet att köpa under demonstrationen.

Vill du veta mer? kontakta oss