För att underlätta för våra kunder som är nya inom ehandel så kommer jag att skriva ett par artiklar som behandlar ämnet digital marknadsföring på ett enkelt och lättförstått sätt.
Vi börjar med social media och Facebook.

Ehandel + Facebook = sant

När man annonserar via Facebok så måste man förstå hur deras användare tänker och fungerar. De använder Facebook utifrån en social synvinkel och inte för att hitta en specifik produkt eller tjänst att köpa. Facebooks annonser är dock väldigt effektiva om de används på rätt sätt. När man köper annonsplats där så riktar man sin annons direkt mot rätt målgrupp, den känner av ålder, kön, lokalisering, och vad de ”Gillar”, eller vad de angett för intressen mm på sina presentation. Ni som använder Facebook kanske har lagt märke till det genom att de annonser ni ser är nästan läskigt anpassade efter vad ni själva tycker om?

För att driva en framgångsrik Facebook kampanj så måste man förstå att användarna inte är direkt ute efter att köpa någonting, utan ska snarare ses som förmedlare. Det är ryktesspridning som gäller och förhoppningsvis så får ni även in ett par orders från en viss procent av dessa användare. Syftet är dock någonting helt annat och ökar er marknadsföring i flera led. Genom denna ryktesspridning ökar trafiken mot er hemsida, ökad trafik resulterar i högre träffar på sökmotorer osv. Det är alltså ett effektivt sätt att stärka ett varumärke på.

Hur får man då igång ryktet? Det absolut bästa sättet är att erbjuda någonting som är gratis. detta används friskt av nästan alla. Ni har säkert sett era kompisar på Facebook som länkar en produkt (en jacka eller nåt annat) och skriver ”En sån här skulle jag vilja ha!”. Har ni tänk på varför dom gör det? Jo det är nämligen så att något företag har då en kampanj igång som helt enkelt säger

Vinn en riktigt skön vinterjacka!!
För att delta i tävlingen, gör följande:
1. Länka produkten i ditt Facebook flöde och motivera varför just du ska få den.
2. Gå in på vår Facebook sida och ”Gilla” den.

Så kan det se ut
Om en person utför detta så kommer alla deras Facebook vänner att få upp detta i sitt flöde. I snitt har en vanlig Facebook användare 245 vänner på sin lista (statistik från 2012). Om bara 3 personer på denna lista läser och utför dessa steg så har din Facebook kampanj nått ut till ca: 980 personer!
Nu är ryktes spridningen i full gång och fler och fler kommer att utföra dessa steg.

Vad har det då denna marknadsföring kostat företaget? Ja, en jacka som inte kostar mer än ett par hundringar i inköp.

12:e oktober i år passerade Facebook 1 miljard användare. Det vore dumt att ignorera dessa då det trots allt handlar om potentiella kunder.