Först så reder vi ut begreppet ”ominkanal”
Kunden passerar allt fler av företagets försäljningskanaler på vägen mot att varan är såld och levererad. Annonser, QR koder, broschyrer, butik, webbutik, via appen, via e-kiosk, sociala medier, jämförelsesiter, TV, referenser, kundklubbar, Press, katalog mm. Genom att sälja i fler kanaler når man fler kunder och kan helt enkelt därför sälja mer. Detta innebär bland annat stora utmaningar på integration mellan olika databaser och system.
Med fler möjligheter (kanaler) som kunden kan välja under inköpsprocessen, så ökar antalet olika sätt som kunden kan medvetet/omedvetet välja. Då måste kunden i alla lägen mötas av ett likvärdigt och korrekt innehåll dygnet runt genom att allt är integrerat i företagets kommunikation på alla olika kanaler.
Teknik som innefattar system och plattformar måste vara kompatibla med varandra. Det ska t.ex. gå att se lagersaldot i webbutiken på nätet och det ska vara uppdaterat fast kunderna handlat i den fysiska butiken.
I butikerna blir utmaningen att skapa integrerade lösningar för att kunden även där får valmöjlighet till olika sätt att få information och att handla. Där kommer så kallade ”kiosker” förmodligen bli det komplement som kommer att krävas för att tillmötesgå behovet. Med ”kiosk” talar man om en pekskärm med kortdragare i butik där du kan göra saldokontroll och köp direkt med uthämtning i butik eller hemleverans.
Även personalen framför allt de som möter kunden måste vara insatt i hur allt fungerar så att kunden uppfattar affärsprocessen både enkel och som en enhet.