Onpage optimering där jobbar man med hemsidan/webbutiken för att på något sätt lyfta fram de sökord som man vill att sökmotorn skall förbättra sidan rankingmässigt. Att jobba med Onpage är mer ordning och struktur, man följer i första hand Googles riktlinjer men även Bing och Yahoo är värda att studera. Man får sen en lång lista av åtgärder som man kan bocka av allt eftersom de åtgärdas.  På denna lista hittar man webbsidans uppbyggnad i form av HTML, Meta-taggar, titel, innehåll, länkstruktur, sökordens förekomst i texter, bildtexter mm. En viktig hjälp till detta är arbetet med att bearbeta analysen av sidan. Google Analytics och Google Webmaster Tools ger värdefull information om vilka åtgärder man skall prioritera.

Offpage optimering handlar om att få inlänkar till sin webbsida. Ju fler som länkar sig till sidan desto högre rankas sidan av sökomtorerna. När det gäller offpage (inlänkar) så kontaktar man bloggare, affiliates (annonsörer som tjänar på trafiken) samt att försöka vara aktiv ute i diskussionerna på andras bloggar och webbsidor.

Det finns idag olika konsultföretag som lovar guld och gröna skogar om man köper inlänkar genom dem. Man lovas topplaceringar på Google gärna på första sidan vid sökning. Här finns det anledning att se upp dels är det dyrt och dels så kan det straffa sig ordentligt om man råkar välja fel partner. Förstår att det känns lockande för en del att ”köpa placeringar” särskilt när man är ny, tyvärr så finns det inga enkla billiga genvägar till bra resultat. Hårt, konsekvent arbete betalar sig i längden.