/, Tips till e-handlare/Säljaren hittar inte kunden utan det är kunden som hittar säljaren.

Säljaren hittar inte kunden utan det är kunden som hittar säljaren.

SEO med Google

SEO med Google

Tidigare var marknadsföringen till stor del inriktad på att det var säljaren som sökte upp sina kunder. Idag så är det tvärtom kunden som väljer att leta upp säljaren genom att skaffa sig relevant information och därifrån väljer man vilken som får affären.
Sökningarna görs genom sökmotorerna och där är Google oslagbart störst med 50 miljoner sökningar varje dag enbart i Sverige. Söktermerna blir mer och mer detaljerade och förfinade så att kunden får en mera exakt sökträff. Man använder inte enbart ett enda sökord ex. ”Bil” utan man väljer en sökordsfras som ”Begagnad Volvo V50 i Umeå” när man börjar ringa in den produkt man köper.
Hittar man inte det man söker högt upp på sidan ett i sökresultatet så fyller man bara på sin sökordsfras med fler sökord. Att bläddra till sidan 2 på en Google sök förekommer nästan inte. Därför är det viktigt att webbplatsen lätt hittas via Google och att den dessutom innehåller det som kunden söker.

Tänk på följande 5 råd när det gäller att fånga kunder som söker dina produkter:

  1. Text innehåll: Google rankar texten på din webbsida. Skapa bra och informativ text är otroligt värdefullt.
  2. Visuellt innehåll: Bra bilder, film med mera avgör dels att sökningarna förbättras och att kunden väljer att stanna på sidan.
  3. Utbilda kunder: Bra information, jämförelser, beskrivningar om hur man gör och hur det fungerar och som hjälper dina kunder att välja.
  4. Välj sökordsfraser: Bra sökordsfraser är nyckeln till Google kom fram till vad som kunderna söker på och bygg webbplatsen utifrån det.
  5. Ett erbjudande: Köpknappen skall inte vara svår att hitta. Kunden skall lätt se fördelarna av att beställa från din webbplats.
By |2017-04-05T11:24:08+00:0017 juni , 2016|Om e-handel, Tips till e-handlare|Kommentarer inaktiverade för Säljaren hittar inte kunden utan det är kunden som hittar säljaren.