//Samma knep i webbutiken som i den fysiska butiken.

Samma knep i webbutiken som i den fysiska butiken.

För att få en ökad konvertering (kunder som handlar) i webbutiken så kan man använda en hel del av de knep som handlaren använder i den fysiska butiken. Här kommer några tips som vi vill lyfta fram:

  1. Snyggt och rent med god ordning. Ingen handlar så gärna om varorna är dammiga och ligger huller om buller. Samma princip i webbutiken, snygga bilder, bra texter och en bra struktur ger merförsäljning.
  2. Visa direkt upp att du kan hantera kundens betalmetod. Har kunden ett Visa kort så visa att kunden kan handla med det.
  3. ”Mjölken längst in”. Medan kunden tar fram storsäljaren så får han/hon erbjudanden om andra produkter på vägen.
  4. Rea produkter och erbjudanden direkt i entrén. Kunder lockas att stanna till i webbutiken när de ser erbjudanden och kampanjer direkt när de kommer in på startsidan.
  5. Visa upp produkterna. Lägg inte utrymme på landningssidor med onödig information. Man är inte intresserad av företagets historia och alla köpevillkoren förrän möjligen senare.
  6. Ge förtroende. Verkar det som att man kan få lämna tillbaka en vara till butiken om den inte passar så är det större chans att man får varorna sålda. Ser de som står bakom butiken tillförlitliga ut, verkar de vara serviceminded.
  7. Erbjud rätt tillbehör i kassan. Om kunden får erbjudande om bra tillbehör i kassan så innebär det merförsäljning.
  8. Lägg produkter som du helst vill sälja närmast kunden på hyllan, eller längst upp i webbutiken.
  9. Gör det lätt att handla, söka varor, lägga i varukorg och att checka ut i kassan.

 

By | 2016-02-26T20:04:51+00:00 13 september , 2013|Tips till e-handlare|0 kommentarer